Les mesures adoptades pel govern municipal en el primer mes de confinament

El govern municipal ha adoptat un total de 161 mesures per pal·liar els efectes de la crisi provocada per la Covid-19

El govern municipal ha fet un balanç de les mesures adoptades a la ciutat des del 13 de març fins al 14 d’abril, quan es compleix un mes de confinament. Un total de 161 mesures orientades a gestionar l’impacte de la crisi, preservar la ciutadania i prepara la ciutat per al futur.

Aquestes actuacions s’han desenvolupat a través de vuit grans eixos: preservar al màxim els serveis bàsics i essencials per a la ciutadania; prioritzar l’atenció a les persones i col·lectius vulnerables; aplicar amb rigor les normes i mesures del confinament; adoptar un ampli ventall de mesures de suport i pal·liatives en temes fiscals i suport a l’empresa, comerç i autònoms/es; donar informació oficial constantment actualitzada i amb la màxima transparència; facilitar als Grups Polítics Municipals la màxima informació sobre les actuacions de l’Ajuntament de Terrassa; impulsar en un temps rècord el teletreball per mantenir en funcionament els serveis municipals; i fer un seguiment i presa de decisions els 7 dies de la setmana, les 24 hores del dia.

1.Les reunions

L’Ajuntament ha ajornat durant les primeres setmanes totes les reunions dels òrgans col·legiats. Les reunions imprescindibles s’han fet de manera telemàtica, sobretot les del Comitè de Seguiment d’Emergència Covid-19. El Comitè es reuneix cada matí de forma telemàtica, de dilluns a diumenge. Després de cada reunió se’n fa un comunicat oficial.

D’altra banda, s’ha facilitat el teletreball per a tots els treballadors de l’Ajuntament que poden fer la seva feina des de casa.

2. Serveis municipals

Els centres d’atenció ciutadana s’han anat tancant progressivament segons l’evolució de la pandèmia. Només han quedat oberts de cara al públic els serveis socials (edifici Glòries) i la Policia Municipal (prefectura).

L’atenció de Polítiques de Gènere es fa telefònicament. El telèfon gratuït del 010 treballa de manera presencial i fent teletreball però sense atenció al públic.

A més, es va destacar el que eren els serveis més essencials: serveis sociosanitaris municipals, policia municipal, protecció civil, servei i subministrament d’aigua, neteja i residus, enllumenat públic, transport públic i atenció al públic.

En definitiva, s’ha aconseguit que més de 1.300 treballadors municipals puguin, a hores d’ara, fer teletreball.

3. Serveis socials i atenció domiciliària

S’ha garantit l’atenció domiciliària a totes aquelles persones que la rebien abans del confinament, aproximadament unes 1.850 persones.

S’ha creat un nou servei de contacte telefònic i de seguiment per a persones majors de 85 anys, un col·lectiu que supera les 6.000 persones a la nostra ciutat. Són persones, que segons el Padró municipal, viuen soles i estan ateses pels serveis socials. La intenció és la de donar suport emocional i identificar situacions de risc elevat.

Respecte a les persones sense llar, s’ha habilitat un espai específic a les instal·lacions de l’escola pública França, que té capacitat per a 60 persones, i continua en funcionament l’Andana, que té capacitat per a 28 persones.

El passat 23 de març va entrar en funcionament un espai d’alberg per a famílies que s’ha ubicat a l’alberg de Joventut.

D’altra banda, a l’hotel Terrassa Park s’ha instal·lat un hospital de campanya per tal d’alliberar llits dels hospitals de Terrassa. Es tracta de persones lleus, que encara que es pogués donar l’alta, no tenen les condicions adients per confinar-se correctament a casa seva.

4. Les beques-menjador

Pel que fa a les beques-menjador, el dijous 25 de març es van rebre les targetes-moneder per oferir-les a totes aquelles famílies que disposaven de la beca abans del confinament. Del 25 de març al 3 d’abril es van lliurar a domicili més de 3.000 targetes corresponents a les beques de menjador.

5. Residències de gent gran

En primer lloc s’han realitzat entrevistes amb recollida de dades necessàries per identificar i avaluar l’aplicació de protocols de neteja i desinfecció, així com identificar altres necessitats reals dels centres.

En segon lloc, s’ha fet i se segueix fent el seguiment per identificació de casos positius detectats on es marquen de color vermell els principals focus de preocupació, en taronja els que tenen positius de forma controlada i en verd els que de moment no ofereixen preocupació.

En tercer lloc, s’ha realitzat l’acompanyament als centres per garantir que disposen de la totalitat de protocols i instruccions a aplicar, tant de sol·licitud de serveis, com d’aïllament de malalts o neteja.

Per últim, en primera instància es van fer diverses desinfeccions interiors urgents a residències de gent gran de la nostra ciutat que es trobaven en situació crítica o preocupant. Però, finalment, s’ha aconseguit fer desinfeccions interiors a totes les residències.

6. Neteja i recollida de residus

El govern municipal va decidir tancar les deixalleries municipals i dur a terme una acció de reg de carrers amb aigua clorada.

A més, s’ha contractat una empresa especialitzada per efectuar desinfeccions als espais públics amb hipoclorit de sodi diluït, seguint les instruccions de la Generalitat i el govern espanyol.

El 13 d’abril es va iniciar una campanya de control i inspecció dels incompliments de les normes sobre recollida d’escombraries per part de la ciutadania i de diversos establiments comercials. S’ha acordat que si es detecten casos que puguin constituir delictes conta la salut pública es posaran en mans de la Fiscalia.

7. Mascaretes i guants

El 24 de març, es va fer una crida extraordinària a centres com perruqueries, d’estètica, tatuatge i similars per aconseguir material de producció que actualment no utilitzen.

Durant la primera setmana del mes d’abril es va decidir centralitzar tot el dispositiu de mascaretes, tant les adquirides per el propi Ajuntament com les procedents de donacions solidàries.

El 14 d’abril comença una nova campanya de distribució de mascaretes de tela a través de comerços.

A més, el 24 de març, l’Ajuntament va sol·licitar a la Diputació de Barcelona equips de protecció individual necessaris pels professionals directament exposats al virus. Va ser finalment el 6 d’abril quan la Diputació va lliurar el següent material, un material inferior al que havia demanat l’Ajuntament:

  • 300 test ràpids de Covid-19
  • 3.900 mascaretes de paper
  • 130 mascaretes FFP2
  • 600 guants de làtex/vinil
  • 4.200 guants nitrilo
  • 240 vestits d’un sol ús
  • 12 unitat de gel
  • 30 ulleres

8. Transport públic

A partir del 19 de març es va redir en un 43% el servei municipal d’autobusos. A més, fins el 9 d’abril l’autobús ha estat gratuït i ara es troba pendent de l’evolució de la situació a partir de la fas 1 del desconfinament decidida pel govern espanyol.

9. Voluntariat

Es va crear un sistema de recollida de dades de voluntariat a través d’un espai d’inscripció al web municipal. A data 8 d’abril hi ha 439 persones que s’ofereixen voluntàries per fer diferents tasques i 61 oferiments d’entitats, empreses o col·lectius.

10. Ajornament d’activitats

L’Ajuntament s’ha vist obligat a ajornar el Festival de Jazz, la Fira Modernista o la Fira de l’Oliva entre d’altres. De fet, s’han ajornat totes les activitats previstes per al mes d’abril.

També s’ha ajornat la Festa Major de Terrassa, i encara no hi ha nova data per a la seva celebració.

11. Educació

La fira Terrassa Tria Futur, que estava prevista pels dies 28 i 29 d’abril al recinte Firal de Terrassa, no es farà de manera presencial i es farà de manera virtual.

Es pretén poder mantenir el gruix dels previstos en el format presencial, adaptant-los al marc digital. És per aquest motiu que s’està dissenyant una plataforma que permeti penjar-hi les més de 90 xerrades que ja estaven previstes.

A més, en l’àmbit educatiu, s’està treballant en programes d’E-learning i de contacte amb l’alumnat a les escoles municipals (incloses les Bressol i les d’Educació Especial).

Per exemple a les escoles Bressol, a banda de les activitats que la majoria estan preparant i que van publicant a la seva pàgina web, estem preparant que diàriament, a través del servei de comunicació, es publiqui una activitat, recurs, xerrada, proposta, etc per fer amb els infants.

A l’escola Fàtima per exemple, pengen les activitats que van fent al seu perfil d’Instagram.

A l’Escola de Música, a banda de les connexions i sessions que van fent els professors amb el seu alumnat van fent diferents propostes per aquests dies com dues activitats sorgides del confinament pel Covid-19: el concurs de composició i les propostes musicals en temps de confinament per a petits i grans.

12. Mesures econòmiques

Servei municipal d’aigua: s’ha acordat destinar 500.000 euros per aplicar una rebaixa temporal d’entre un 10 i un 15%  a la tarifa de l’aigua durant el segon trimestre d’aquest any.

Mesures fiscals: l’Ajuntament atura el cobrament d’impostos i taxes municipals fins l’1 de juny. També s’aturen els embargaments per impostos impagats i el termini de pagament de l’IBI fins l’1 de juny també.

A més, es prolonguen els períodes de pagament dels impostos i taxes municipals d’aquest 2020 i s’impulsa un pla de reactivació econòmica per a després d’aquesta emergència.

Lloguers de locals comercials: es demana una moratòria en cobrament de lloguers als propietaris/àries de locals comercials a Terrassa. Com a mesures compensatòria, l’Ajuntament efectuarà una reducció proporcional de la quota de l’IBI d’aquests locals, en funció del temps que es prolongui aquesta mesura.

Habitatge: l’ajuntament habilita un servei de mediació per a llogater/es que necessitin comunicar als propietaris/es la impossibilitat de pagaments.

A més, s’atendrà directament a les famílies que resideixin en habitatge públic i no puguin fer front al pagament dels lloguers a causa de l’actual situació d’alarma.

D’altra banda, se suspenen els lloguers de locals en edificis d’habitatge públic que afectin a activitats comercials/empresarials.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *