Jornada “Educació: el futur de la ciutat” – Propostes de futur

La jornada “Educació: el futur de la ciutat” organitzada per ERC-MES planteja els reptes per situar l’educació al centre de les polítiques públiques.

Isaac Albert: “Tenim l’obligació de posar l’escola al centre de les polítiques municipals per garantir la igualtat d’oportunitats”

20170311 jornada educació Vallory

Amb més d’una seixantena de participants, la sala d’actes de la Biblioteca Central de Terrassa va acollir una jornada on es van poder plantejar diferents perspectives i experiències d’èxit sobre com abordar l’educació en el marc de la ciutat, alhora que s’obria el debat amb el públic sobre temes tan determinants com la segregació escolar, el treball en l’entorn escolar, les polítiques públiques i la innovació dins els mateixos centres.

En la benvinguda a tots els participants, el portaveu del grup municipal d’ERC-MES, Isaac Albert, va explicar els motius d’organitzar la jornada “A Terrassa tenim un gran repte amb l’educació i l’hem de compartir perquè en depèn el futur de la ciutat”. En aquest sentit, va incidir en la necessitat d’un treball transversal més enllà dels centres escolars i posar les escoles al centre de les polítiques municipals per garantir la igualtat d’oportunitats.

La primera ponència de la jornada va anar a càrrec d’Eduard Vallory, director de nova escola 21, un projecte que involucra més de 450 escoles a tot Catalunya per treballar per un sistema educatiu avançat i amb el compromís de definir en 3 anys un paradigma de com hauria de ser l’escola en el futur. La intervenció d’Eduard Vallory va focalitzar-se en l’alumnat i com l’educació pot empoderar els nens i nenes de cara al futur: “L’escola determina la societat que volem tenir al futur, perquè és l’avantsala d’allò que passarà”. En aquest sentit, també va expressar l’obligació compartida per repensar l’educació des dels propis centres i revaloritzar-la socialment, sense oblidar que “és un bé comú i la política ha de generar grans consensos per transformar-la. En aquest sentit els municipis són claus”.

La Taula rodona sobre projectes educatius de ciutat, moderada pel diputat delegat d’educació Rafa Homet, va aprofundir en el marc terrassenc. Des de l’àmbit de la gestió de ciutat, de la direcció de centres o la pròpia inspecció educativa, es va coincidir en la necessitat de treballar en xarxa dels diferents actors vinculats a un projecte consensuat, ja fos de centre o de ciutat. Així mateix, es va plantejar com projectes per abordar realitats complexes requereixen una resposta concreta. Segons l’inspector d’educació, Jesús Vinyes: “Cal donar respostes singulars. Calen recursos específics per a projectes específics”. Així mateix, davant la problemàtica de la segregació es va posar sobre la taula la incidència de la segregació urbanística en la composició de l’alumnat i la conveniència o no de redistribució de l’alumnat. En aquesta línia, la directora de la comunitat d’aprenentatge Montserrat, Núria Marin, plantejava “No em preocupa tant tenir un alt percentatge de nens i nenes d’origen immigrant, com donar-los eines per assolir l’èxit educatiu”.

Un altre debat amb el públic assistent va girar al voltant de l’escola concertada, on la directora de l’escola Pia de Terrassa, Cristina Roca, va expressar el seu acord en què els concerts educatius es revisin regularment per assegurar que els centres compleixen amb el servei públic que se’ls hi encomana, però reclamant alhora que “també se’ns reconegui la tasca que desenvolupem amb el mateix criteri”.

L’exconseller d’educació de la Generalitat, Josep Bargalló, va tancar la jornada remarcant que  el sistema educatiu és una estructura d’estat i que “no hi ha un projecte educatiu de país sense un projecte educatiu de ciutat”. L’exconseller va especificar que això no implicava tenir un catàleg de serveis, sinó reivindicar i potenciar el paper de les oficines municipals d’escolarització com a gestores de l’educació a l’àmbit municipal i polítiques transversals en aquest àmbit. Bargalló va concloure afirmant que “l’educació no necessita un pacte polític, sinó un ampli pacte social que la política ha d’executar”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *