transparencia_titol

 

Qui som? Què fem? Sous i recursos memoria

Què fem?


El Ple Municipal

El Ple Municipal és l’òrgan municipal bàsic integrat per tots els regidors i totes les regidores i és presidit per l’Alcalde.

El Ple de l’Ajuntament es reuneix en sessió ordinària amb periodicitat mensual, a les sis de la tarda del dijous últim de cada mes, llevat dels supòsits següents:

a) Les sessions ordinàries corresponents als mesos de juliol tindran lloc el penúltim dijous de mes.

b) En cas que el dia predeterminat sigui festiu, la sessió tindrà lloc el següent dia hàbil, o aquell que fixi l’Alcalde-President prèvia consulta a la Junta de Portaveus.

c) Quan per acord de la Junta de Portaveus, atenent l’entitat dels assumptes a tractar o la coincidència amb períodes de vacances, es proposi a l’Alcalde-President la fixació d’un altre dia i hora.

Si necessiteu consultar la documentació sobre les diferents ordres del dia, podreu trobar-la al web de l’Ajuntament de Terrassa, on també trobareu documents de seguiment com un quadre resum de les propostes de resolució que han estat tramitades a les diferents sessions del Ple municipal i una fitxa per a cadascuna de les propostes amb diferent informació.  També teniu a la vostra disposició els vídeos dels plens al canal de l’Ajuntament.

A continuació trobaràs un resum de cada Ple i les propostes de resolució que hi hem presentat.

  • Ple ordinari Juliol 2017

Resum del Ple


El grup municipal d’ERC-MES aprova amb ampli consens les propostes sobre educació i habitatge en un Ple marcat pel debat sobre el compromís de les diferents administracions amb la ciutadania de Terrassa.


Resumir el Ple del mes de juny del 2017 no és una tasca fàcil i els titulars, un cop més, s’enfocaran al debat més tens del ple, al voltant del Referèndum del pròxim 1 d’Octubre, deixant pel camí tots els temes que van debatre’s a la llarga sessió plenària, així com totes les propostes que, en interrompre el ple passada la mitjanit, van quedar posposades pel seu debat al plenari de juliol.


Acord gairebé unànime del Ple al voltant de la proposta d’ERC-MES per situar l’educació com a àmbit d’actuació prioritària a la ciutat. Una proposta plantejada des del grup municipal per millorar la situació de l’educació a la ciutat presentant propostes concretes a la Generalitat, com l’inici d’un pla per posar en marxa instituts escola a la ciutat a partir del curs 2018-19. La iniciativa, que va més enllà amb altres acords (la revisió de recursos pels centres de major complexitat, l’educació a temps complet, possible tancament i/o reconversió de centres de secundària amb major problemàtica d’acceptació social…) podrà desenvolupar-se gràcies a la proposta per crear una comissió política permanent d’educació. Un posicionament clar que aporta un model a defensar ara davant la Generalitat i on, com va expressar el portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert, dirigint-se al govern municipal: “ens trobaran al seu costat per defensar on faci falta aquestes mesures, però el compromís amb l’educació també els interpel·la a vostès. I això implica voluntat política, però també recursos”.


I és que el debat sobre compromís, voluntat i a qui corresponen les competències per desenvolupar certes polítiques per la ciutadania va voltar per sobre diversos debat del ple amb posicions, en determinats moments, força tenses. Va ser el cas del debat referent a la proposta presentada pels professionals del Consorci Sanitari de Terrassa on se sol·licitava una major implicació de l’Ajuntament amb el CST per tal de revertir la complexa situació econòmica del Consorci i que afecta directament a l’atenció primària dels ciutadans de Terrassa. Una iniciativa on els treballadors optaven per eliminar el lloguer que actualment paga el CST a la Fundació Sant Llàtzer per l’ús de les seves instal·lacions i així emprar aquests diners cap a més personal. Una solució que, des d’ERC-MES, es va posar en qüestió pels problemes de viabilitat econòmica que podria suposar a una fundació centenària i referent a la ciutat, però que segons Isaac Albert: “Situa sobre la taula la necessitat de redefinir l’estructura i el paper de la ciutat en el Sistema de salut. Se’ns demana ajuda per millorar l’atenció sanitària a la ciutadania i hem de decidir si hi som o no. Nosaltres tenim clar que hi volem ser, hem de decidir el com”. En aquest sentit, tot i la tensió en el debat sobre quins compromisos tenia o havia adquirit l’equip de govern amb el Consorci, es va arribar a un acord per treballar i revisar abans del Ple de Setembre la implicació de la ciutat, des de l’Ajuntament com des de la Fundació Sant Llàtzer, amb la sanitat pública al Consorci.


De fet, l’exemple clar que el debat sobre les competències d’un àmbit o l’altre es pot superar amb voluntat política es va poder veure clarament en l’aprovació de la proposta per promoure mesures davant l’alça especulativa al mercat de lloguer d’habitatges. Una iniciativa que, fins i tot abans de la seva aprovació, el govern municipal ha entomat per desenvolupar tal com proposava ERC-MES bonificacions fiscals als propietaris que lloguin per sota de l’índex de referència del lloguer desenvolupat per la Generalitat. Una implicació del govern municipal en un àmbit no competencial però que afecta directament a la ciutadania i que, amb voluntat política, també es pot traslladar a altres camps que es considerin prioritaris per la ciutat.


201707 postple


  • Ple ordinari Juny 2017

Resum del Ple


El debat sobre el procés d’Independència tanca un ple de juny llarg i dens, on les iniciatives d’ERC-MES sobre l’educació o la lluita contra l’especulació en el lloguer queden pendents de debat. Esquerra-MES s’ofereix per assumir responsabilitat perquè el Referèndum es pugui celebrar amb normalitat a Terrassa


Resumir el Ple del mes de juny del 2017 no és una tasca fàcil i els titulars, un cop més, s’enfocaran al debat més tens del ple, al voltant del Referèndum del pròxim 1 d’Octubre, deixant pel camí tots els temes que van debatre’s a la llarga sessió plenària, així com totes les propostes que, en interrompre el ple passada la mitjanit, van quedar posposades pel seu debat al plenari de juliol.


El grup municipal d’ERC-MES havia encarat el ple de juliol amb la voluntat d’aprovar dues propostes claus per la ciutat: una per prioritzar l’educació com a àmbit d’actuació prioritària a Terrassa i començar a desenvolupar projectes concrets i, en un altre àmbit, la proposta per promoure mesures davant l’alça dels preus del mercat de lloguer d’habitatges. Cap de les dues es va poder debatre, pel qual s’aprofitarà el temps atorgat fins al Ple de juliol per començar a desenvolupar-les. En educació se cercarà la predisposició de la regidoria a assumir el compromís de prioritzar l’educació i recolzar les propostes plantejades. Quant a lloguer, s’ha sol·licitat directament que s’inclogui la proposta i els acords per lluitar contra els lloguers abusius a Terrassa a l’ordre del dia de la pròxima Comissió d’Habitatge que, afortunadament, ja s’ha convocat per a aquest mateix mes.


En referència als debats mantinguts durant el Ple d’ahir, destacar les positives intervencions ciutadanes de la Plataforma d’Afectats per la hipoteca, de la Taula de l’Aigua i dels veïns de les Arenes per la intervenció i manteniment de les rieres de Terrassa. Intervenció, aquesta darrera, que també vam presentar tots els grups d’oposició com a proposta i es va aprovar per unanimitat. Punt de trobada i entesa entre partits que també es va trobar en les mesures proposades per un control efectiu sobre la qualitat dels serveis públics sota concessió. També valoració positiva de l’aprovació per àmplia majoria de les bases de les subvencions per l’adequació de locals d’entitats. Una proposta d’ERC-MES que s’ha desenvolupat i tindrà enguany un pressupost de 200.000 euros.


No obstant això, la darrera proposta que es va poder debatre al Ple, presentada pel Partit Popular perquè l’Ajuntament es posiciones contra el Referèndum de l’1 d’Octubre, va suposar el debat més intens de la sessió. Més enllà de la incongruència de la iniciativa del PP, expressada amb senzillesa pel portaveu d’ERC-MES Isaac Albert en afirmar que “Vostès es passen el dia dient-nos que no es votarà i, no obstant això, ens presenten una moció per intentar impedir-ho”, el debat va virar i es va centrar en la posició del govern municipal i el Partit Socialista. Un PSC que va aprovar en solitari un acord de junta posant bastons a les rodes i condicionant la votació a Terrassa a un informe del Secretari Municipal.


Des d’Esquerra-MES, Isaac Albert, va recordar que l’essència de la democràcia “és que la legalitat respon a la voluntat de la ciutadania” i que no es pot contravenir la voluntat del 80 per cent de la ciutadania per votar el futur de Catalunya amb arguments falsos en un acord de junta aprovat d’amagat, mentre públicament s’enganya a la ciutadania dient que “no són ningú per impedir votar”. Respecte al PDCAT, soci de govern dels socialistes, Albert senzillament els hi va expressar que podien demanar confiança que des de l’executiu local es treballa perquè els ciutadans de Terrassa puguin votar amb normalitat, però que la iniciativa del PSC els contradeia: “Aquest acord trenca el seu pacte de govern. Nosaltres no tenim cap necessitat de posar en crisi l’estabilitat de l’executiu municipal. Ara, sí que volem que la ciutadania de Terrassa pugui votar el pròxim 1 d’Octubre amb les mateixes condicions d’unes eleccions normals”.


En aquest sentit, des d’Esquerra-MES Isaac Albert va oferir el grup municipal per assumir les responsabilitats que facin falta perquè a l’Octubre l’Ajuntament de Terrassa faciliti a la ciutadania la màxima normalitat a l’hora d’anar a votar sobre el futur del seu país.


juny2017post


  • Ple ordinari Maig 2017

Resum del Ple


El ple de maig aprova definitivament el PMU 2016-2015, amb un “Sí” exigent d’ERC-MES. El grup també presenta i aprova per unanimitat una proposta directament lligada al transport municipal.


 


Després d’un llarg procés, finalment el Ple de Terrassa ha realitzat aquest mes de maig  l’aprovació definitiva del Pla de Mobilitat Urbana 2016-2016. I ho ha fet amb un Sí contundent del grup municipal d’ERC-MES que veu en el llarg procés d’elaboració i participació del Pla un projecte de futur per la ciutat que ara s’ha d’executar. Així ho va expressar el portaveu d’Esquerra-MES, Isaac Albert, recordant a l’equip de govern que “Ara toca el realment important, l’aplicació d’un model de ciutat més tranquil·la, més humana i l’equip de govern ha d’evitar les contradiccions vistes fins ara”.


Respecte a les incongruències en aquest àmbit per part de l’equip de govern va tornar a sortir la compra de 15 autobusos nous, aprovada a febrer del 2016, 9 dels quals eren dièsel per només 6 d’híbrids, lluny de l’objectiu inicial de substituir la meitat de la flota per vehicles no contaminants. Una discussió del passat que ERC-MES va voler superar justament apostant a partir d’una proposta de resolució per augmentar al màxim l’ambició per la millora de la qualitat de l’aire i de la mobilitat urbana amb la gestió i renovació de la flota de TMESA.


La iniciativa, aprovada per unanimitat, plantejava dos senzills punts que ara s’hauran d’executar. El primer, com explicava Isaac Albert, “és  tan senzill com organitzar la flota perquè els autobusos menys contaminants passin pels carrers amb més contaminació”. Tot i que, evidentment, la majoria de la contaminació de la ciutat prové del vehicle privat, aquesta iniciativa pot fer-se notar en “punts negres” de contaminació com la Rambla d’Egara o el carrer Mas Adei.


La mesura més significativa aprovada, però, va ser la recollida en el punt tercer per ERC-MES, referida a iniciar immediatament els treballs per la compra dels 10 autobusos previstos pels anys 2018-2019, alhora que s’estudia experiències externes per intentar que tots siguin híbrids. Davant el debat en aquest punt, el portaveu del grup municipal va exposar “Iniciant les tasques ara podem evitar un retard com el que ens estem trobant amb l’arribada dels autobusos nous. Mirant cap enfora, per exemple, podem trobar la compra de vehicles híbrids de 18 m per part de l’Ajuntament de Barcelona. Terrassa hauria pogut ser la primera ciutat de l’estat en tenir-los però no s’hi va atrevir. Ara, potser amb aquesta informació, es podrà prendre una decisió més valenta”


maig2017post


  • Ple ordinari Abril 2017

Resum del Ple


 La decisió del govern de fer marxa enrere i repetir el procés d’elecció del Síndic municipal de greuges marca el ple d’abril


No és el mateix aportar solucions que generar problemes. El Ple d’abril el govern municipal va tornar a evidenciar com un tema tan senzill com assumir els errors i repetir novament el procés d’elecció a la sindicatura municipal de greuges ha hagut d’arribar després d’un retard i contradiccions del tot innecessàries.


En un ple amb l’absència de l’alcalde, va tocar al primer tinent d’alcalde, Alfredo Vega, ser l’encarregat de fer pública la decisió del govern de fer marxa enrere. Una tornada a la casella de sortida que possibilita ara treballar per un nou procés d’elecció amb totes les garanties i esmenant els errors, però amb el gran inconvenient que qui ho hauria de liderar, el mateix govern, ha mostrat la seva incapacitat per generar el consens i bona entesa en un tema de ciutat. Una manca de lideratge que no rau tant a governar en minoria, sinó amb la incapacitat de generar majories. L’evidència un cop més de la manca de projecte polític i les diferències entre els mateixos socis d’executiu en els temes estratègics de ciutat torna a atorgar a l’oposició l’obligació de vetllar per construir novament i dignificar la figura de la sindicatura de greuges municipal, ara per ara malmesa per errors que tots els representants del consistori podríem haver evitat.


Des del grup municipal d’ERC-Mes també es va viure amb especial preocupació les intervencions en el debat de l’aprovació per iniciar l’expedient pel canvi de gestió del servei públic d’abastament d’aigua. Les diferències de discurs entre els dos socis de govern en els temes estratègics de ciutat qüestiona com es pot abordar la governança i un projecte per una ciutat com Terrassa quan es destinen tants esforços als equilibris de poder interns. Que en altres temes de debat al Ple el govern tornés a recolzar-se en Ciudadanos com a crossa tàctica per bloquejar iniciatives interessants de l’oposició també és una bona mostra d’on se situa l’executiu municipal.


Situats gairebé a mitja legislatura i amb un govern a la deriva que, difícilment, definirà un projecte clar pels dos anys que queden al davant, l’esforç per una política municipal constructiva requerirà molt més treball. En el ple d’abril, de moment, el grup municipal d’ERC-MES ha aconseguit aprovar les 6 iniciatives que havia plantejat. Treballar per oferir solucions al final és més efectiu que perdre temps i esforços en gestionar els problemes que s’han volgut evitar.


Propostes Ple Abril aprovades


  • Ple ordinari Març 2017

Resum del Ple


El ple de març a l’Ajuntament de Terrassa torna a mostrar el contrast entre les iniciatives per construir ciutat i les reticències del govern a acceptar la crítica constructiva


Des del grup municipal d’ERC-MES a l’Ajuntament de Terrassa es podria resumir el darrer plenari municipal des d’un vessant estrictament numèrica amb dues de les tres iniciatives pròpies i dos de compartides aprovades i la ratificació definitiva de dues ordenances municipals modificades a instàncies del grup. Parlem d’acords per preparar la ciutat davant la quarta revolució industrial, fer costat a les reclamacions per una nova residència per discapacitats intel·lectuals severes, nous espais de treball contra la segregació escolar, apostar per la cultura de pau a la ciutat, acabar definitivament amb el “prohibit jugar al carrer” o aconseguir millorar els criteris de retorn social a l’hora d’atorgar les subvencions… Plantejaments per construir un projecte de ciutat ben definit (amb projecció econòmica i construcció social), alhora que es defineix una visió clara dels valors que la mateixa representa. Acords adoptats per unanimitat, altres després de negociacions i entesa amb els diferents partits, però sempre sota l’esperit d’aprofitar un cop més el plenari per fer passes endavant. I no obstant això, l’esperit constructiu torna a no ser la notícia.


El govern, i més concretament el Partit Socialista i el mateix alcalde van protagonitzar un paper força qüestionable a l’hora d’assumir les crítiques o esmenes de millora a la seva gestió. Davant la demanda d’explicacions sobre la nova organització del cartipàs municipal la resposta va ser nul·la. Des d’ERC-MES, el portaveu Isaac Albert va lamentar que no s’hagués utilitzat els canvis d’organització de l’executiu per prioritzar l’educació com una àrea prioritària de govern i s’hagi canviat d’àrea sense cap argumentació ni objectiu definit. Les explicacions, un cop més, es van limitar al poder de l’executiu de decidir com organitzar-se sense plantejar un projecte que ho sustentés.


La presentació de la memòria de la sindicatura municipal de greuges no va anar molt millor. Davant l’informe del Síndic de greuges de Catalunya evidenciant les mancances democràtiques del procés participatiu per escollir la nova síndica, l’alcalde es va limitar a criticar el síndic català alhora que es negava a definir una posició del govern respecte a quina era l’opció del govern per escollir el nou càrrec. De res va servir que des d’ERC-MES Isaac Albert llences un cop més l’oferiment d’entesa: “Podem assumir responsabilitats tots junts i oferir un nou procés d’elecció amb totes les garanties”. Des del govern altra vegada pilotes fora.


El caràcter més intransigent amb les iniciatives de l’oposició, però, el va tornar a mostrar l’àrea de cultura, innovació i projecció de la ciutat de la mà del seu tinent d’alcalde. Davant la proposta d’Esquerra-MES per la promoció de la creació artística a la ciutat el govern es va tancar en banda. L’excusa, delegar aquestes iniciatives al Consell de la Cultura i les arts, un organisme de representació del sector que més de dos anys després de la presentació del Llibre Blanc de la Cultura encara espera poder desenvolupar-se. De fet, com va explicar el regidor d’ERC-MES, Pep Forn, la proposta naixia de la necessitat d’abordar la precària situació dels col·lectius artístics a la ciutat que esperen des de fa més d’un any el compliment d’una proposta per la creació de la Fàbrica de les arts: “Nosaltres ens creiem el Llibre Blanc de la Cultura. Per això fem propostes que incorporava i obrim camins per desplegar el mateix. Es tracta d’incentivar els sectors creatius, no de passar-los la responsabilitat”.


  • Ple ordinari Febrer 2017

Resum del Ple


El ple de febrer a l’Ajuntament de Terrassa permet aprovar el compromís del consistori per fer un Pla Estratègic d’esports per Terrassa. Un projecte de futur molt lligat a la participació, un concepte recurrent durant un plenari marcat també pel procés constituent.


Unanimitat. Una paraula que pot sonar estranya en un ple municipal molt tens en alguns moments però que, no obstant això, va aconseguir l’acord de tots al constatar la necessitat d’aprovar la proposta d’ERC-MES: la vida esportiva de la ciutat de Terrassa és envejable, però no hi ha un projecte estratègic de ciutat per explotar tot el potencial de l’esport a la ciutat.


El regidor, Pep Forn, va exposar amb claredat l’objectiu d’una proposta pensada i nascuda per superar la gestió del dia a dia que s’està duent a terme actualment a la ciutat en aquest àmbit i fer un treball d’anàlisi i actuació profund de cara al futur. Si el govern va voler centrar el debat en la manca d’equipaments esportius actualment a la ciutat, des d’ERC-MES, Forn va reclamar justament “aprofitar el pla per una visió estratègica que vagi més enllà dels equipaments públics per analitzar com aprofitar equipaments privats, patis d’escoles, espais oberts com l’anella verda, etc.”


La proposta també va obtenir consens de la majoria de grups a l’hora de reclamar construir aquesta visió estratègica pensant en l’esport també com a eina d’inclusió social, que ens permeti detectar aquells ciutadans qui per manca de recursos no poden accedir a la seva pràctica, desenvolupar polítiques actives per incrementar la seva pràctica, així com preocupar-se per incentivar aspectes com l’esport femení “No pot ser que només un 30 per cent de les usuàries de les instal·lacions esportives municipals siguin dones”, va tornar a remarcar Pep Forn.


Per fer-ho possible, ERC-MES ha proposat un pla pensat i participat per tothom, pel qual s’espera la reactivació del Consell Municipal de l’esport, la creació d’un grup d’experts i el crit a les entitats per dur el projecte endavant.


També el debat sobre la participació va assaltar el Ple una altra vegada per obrir debat sobre el dret a decidir i la legitimitat de celebrar un Referèndum a Catalunya. Aquest cop va ser gràcies a la intervenció d’una moció proposada per Terrassa per la Independència-ANC, amb voluntat de sumar i que va aconseguir, si més no, el suport del ple al Pacte Nacional pel Referèndum. Això si, com va explicitar el portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert: “Hi ha una aclaparadora majoria que vol votar, la majoria d’aquests voldria que fos acordat amb l’estat. El problema és que no és possible”.


La participació ciutadana també va permetre aprovar per unanimitat la proposta d’una iniciativa ciutadana apassionant com la del Consell de l’Àliga per aprovar un Acord per incloure aquesta figura del bestiari popular català a les festes terrassenques.


L’aprovació del Pla local de joventut, amb una participació activa i intensa de les JERC en un procés obert amb la intervenció de més de mil joves de la ciutat també va tirar endavant. En aquest cas, amb un sí exigent des d’ERC-MES reclamant que es revisi les tasques desenvolupades durant la diagnosi i que se solucionin les possibles mancances en la seva futura aplicació.


postPLE_febrer2017


  • Ple ordinari Gener 2017

Resum del Ple


Un nou pas endavant per informar la ciutadania sobre el procés de canvi de gestió en el servei d’aigua.


Intensitat i contraposició de formes de veure la ciutat i la política, centrant novament el debat en l’aigua i també el dret a l’habitatge. El ple de gener a l’Ajuntament de Terrassa s’ha vist marcat per un tens debat ideològic però les propostes en temes claus pel futur de la ciutat han acabat prosperant.


En primer terme, la sessió ordinària ha servit per materialitzar una de les propostes incorporades per ERC-MES i TeC als pressupostos 2017 per dedicar una partida específica a informar a la ciutadania de Terrassa sobre el final de la concessió del servei d’aigua a Mina i els arguments i informació que ha portat a la majoria del plenari per apostar actualment per un model futur de gestió directa del servei.  Malgrat els intents de la bancada dreta del ple per titllar la mesura de tendenciosa, hi ha hagut una majoria àmplia en defensar la necessitat d’oferir als ciutadans una informació detallada sobre el final normal d’una concessió a una empresa i les passes que està duent a terme la majoria del ple per apostar sobre una futura gestió directa amb garanties i totes les dades necessàries.


Com ha explicat el regidor d’ERC-MES, Carles Caballero: “Actualment al carrer de versió només n’hi ha una: la de Mina. Hi ha sectors econòmics que han posat en qüestió la titularitat pública del servei d’aigua i han negat el poder democràtic d’aquest ple per prendre una decisió de futur per tota la ciutadania”.


El debat sobre habitatge tampoc ha estat exclòs de polèmica. La proposta del PSC per desenvolupar la llei 4/2016 de mesures de protecció pel dret a l’habitatge i donar via lliure a la ciutat a l’expropiació temporal dels pisos buits que els bancs no volen cedir. L’ampli consens respecte a la iniciativa no ha exclòs treure els colors al partit de govern sobre el procediment per dur-ho a terme. I és que, com ha remarcat la portaveu adjunta d’ERC-MES, Carme Labòria, ja hi ha una partida prevista de 7,3 milions d’euros per part de la Generalitat als pressupostos amb la finalitat de donar suport a aquesta iniciativa a tot Catalunya i, des de Terrassa, “Vostès governen, podrien estar desenvolupant ja la proposta, l’han presentada abans als mitjans que al Ple. Potser no cal anar a guanyar un titular i si posar-se a treballar”.


Quan als acords assolits al plenari, destacar la iniciativa de reconeixement a les víctimes del franquisme. Un acord on ERC-MES ha aconseguit incorporar un procediment per donar suport a les víctimes de la dictadura a Terrassa per personar-se a la causa oberta a l’Argentina contra el règim franquista.


postPLE_gener2017


Propostes de Resolució



  • Acord de suport a les víctimes del franquisme

  • Disseny i execució d’una campanya comunicativa sobre la gestió directa del servei d’aigua


  • Ple extraordinari Pressupostos Gener 2017

Resum del Ple


El grup municipal d’ERC-MES s’absté en la votació del pressupost 2017 reclamant al govern el desenvolupament de les idees aportades als comptes municipals.


 Isaac Albert: “Veig un govern dèbil, sense projecte. Sembla que l’oposició estiguem més preocupats perquè Terrassa tingui pressupostos que no vostès


El portaveu del grup municipal d’ERC-MES, Isaac Albert, ha aprofitat la seva intervenció al Ple extraordinari per debatre el pressupost 2017 per advertir al govern davant qualsevol discurs triomfalista per l’aprovació dels comptes municipals. L’abstenció de tres grups de l’oposició, entre ells ERC-MES, permetrà que Terrassa enguany tingui pressupostos però evidencia en el fons com s’han desenvolupat aquests comptes municipals.


En aquest sentit, Isaac Albert, ha destacat que tant amb la negociació de les Ordenances com dels pressupostos s’han trobat amb un plantejament continuista i estrictament comptable, sense un projecte polític ni una estratègia de futur per la ciutat. “Nosaltres no hem volgut regatejar partides, tot i plantejar projectes i dotacions”, ha explicat el portaveu d’ERC-MES, “Hem volgut parlar d’estratègia de futur i política. Han incorporat les nostres idees. Molt bé. Ara com les desenvoluparan?”


I és que des d’ERC-MES s’ha volgut deixar clar una vegada més que els pressupostos són un “ens viu” i què el grup municipal no restarà passiu a l’hora de veure com s’executa o es modifiquen partides durant l’any. Un punt que, segons Isaac Albert “Ens mostra un govern dèbil, sense projecte, disposat a incorporar idees de tothom però que ara s’haurà de plantejar com desenvolupar-les”.


Amb una mirada cap al futur, Isaac Albert ha volgut agrair que s’hagin incorporat partides per desenvolupar les propostes d’ERC-MES per subvencionar l’adequació de locals d’entitats o els nous aparcaments més segurs per les bicicletes a la ciutat, però ha reclamat al govern treball constant i decisió en els temes estratègics proposats. L’ampliació de la partida pel canvi de gestió del servei de l’aigua i la seva comunicació a la ciutadania o els projectes d’inclusió proposats per ERC-MES per tirar endavant Plans de desenvolupament comunitari són temes als quals el grup municipal vol donar prioritat. En l’àmbit social, concretament, Isaac Albert ha anat un pas més enllà per afirmar que “La majoria de les polítiques d’aquest pressupost són reactives, per solucionar problemes i necessitats del dia a dia. Poques intenten transformar la realitat de la ciutat i de les persones que hi viuen”.


Per acabar, Isaac Albert, ha destacat que les partides recollides pel moment en aquestes línies estratègiques estan lluny de les proposades per ERC-MES, obren camí per nous plantejaments que ara dependran del treball del govern municipal: “Confiança tota, però xecs en blanc no. No ho oblidin, vostès governen en minoria. Necessitem concrecions”.


Negociació Pressupost 2017

  • Ple ordinari Desembre 2016

Resum del Ple


L’eliminació de la prohibició del joc a l’espai públic al ple de Desembre a proposta d’ERC-MES obre la porta un cop més a recuperar la ciutat per la infància i l’adolescència. 


“Això no va només de pilotes”. Amb aquesta afirmació senzilla i contundent el portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert, va voler explicar el fons de la proposta aprovada al ple de Terrassa per despenalitzar el joc al carrer. Els acords aprovats eliminaran de l’Ordenança de convivència democràtica el fet de poder prohibir i sancionar el joc, com també obligaran  a substituir els cartells de “Prohibit jugar” per altres fórmules més pedagògiques. L’objectiu de la proposta, però, i així es va copsar al debat al ple d’aquest mes de Desembre, anava més enllà i permet tornar a posar de relleu la necessitat de recuperar l’espai públic compartit per a la infància i l’adolescència.


Pràcticament tots els grups van coincidir amb la manca d’espais públics a la ciutat per a l’oci dels mes joves. Isaac Albert, a més, va incidir en la necessitat de fer pedagogia i assumir el lideratge des de l’Ajuntament per plantejar a la ciutadania una reformulació de l’ús de places i carrers amb aquest objectiu. El portaveu d’ERC-MES va aprofitar per recordar a l’equip de govern que la proposta d’aquest grup per obrir els patis de les escoles aprovada per unanimitat a principis d’any ja atorgava una fórmula per encarar el problema i “Tot i ser conscients de les dificultats per desenvolupar aquests projectes, cal que el govern entomi aquests acords plenaris, els apliqui i els lideri”.


En un altre àmbit molt diferent, en el ple de desembre també es va fer una crida a les responsabilitats del govern amb la proposta conjunta d’ERC-MES, TeC, CUP i C’s per definir un protocol de coordinació i rendició de comptes dels representants de l’Ajuntament al Consorci Sanitari de Terrassa. La iniciativa, absolutament necessària segons l’oposició, es va desenvolupar després de constatar que l’absència de l’Alcalde a vàries de les reunions al Consell de govern del CST (combinada amb la manca de coneixement previ de les regidores representants de la Fundació Sant Llàtzer) va causar un posicionament confús del consistori quan s’està debatent temes claus de futur del Consorci Sanitari.


Finalment, dir que aquest ple prenadalenc va aconseguir mantenir en gran mesura en un debat tranquil gràcies a la retirada de l’ordre del dia del procés de nomenament de la sindicatura municipal de greuges, tal com el nostre grup havia demanat. Fins i tot l’aprovació definitiva de les Ordenances Fiscals per l’any vinent va superar-se sense massa estirabots. L’abstenció d’ERC-MES, però, no va evitar que Isaac Albert recordés a l’equip de govern que “Ens trobem aprovant les Ordenances quan encara estem negociant els pressupostos. Un debat conjunt és necessari per definir posicions i projecte de futur


postPLE_desembre2016


  • Ple ordinari Novembre 2016

Resum del Ple


El ple de novembre permet tirar endavant les noves Ordenances de subvencions i Transparència mentre s’enfoquen nous reptes de treball per la política municipal.


Després de mesos de treball, el mes de novembre el Ple de Terrassa ha aprovat inicialment la revisió de l’Ordenança de subvencions proposada per ERC-Mes i la nova Ordenança de Transparència, impulsada per la Comissió especial que el nostre grup va propiciar crear amb la resta d’oposició d’esquerres a l’inici de legislatura. Dues fites importants on la complexitat del plenari terrassenc ha demostrat que, malgrat les diferències, podem tirar endavant canvis importants per la ciutat des de l’oposició i trobar punts d’entesa amb el govern.


L’aprovació per unanimitat de la proposta d’ERC-MES per a la millora del paisatge urbà a través d’intervencions artístiques en les parets mitgeres també és una bona mostra que un bon projecte i la política en positiu poden acabar reportant resultats pràctics. Una iniciativa on tots els grups van compartir que una obra artística en una paret lateral  estratègicament escollida pot donar llum a un espai de la ciutat, revalorar-lo i millorar el sentiment de veïnatge.


Punts d’entesa d’una sessió plenària on, d’altra banda, el debat polític es va tensar desmesuradament en àmbits on en principi tots els grups, amb els seus matisos, estaven d’acord. Aquest va ser el cas de la Sanitat i la necessitat d’abordar i treballar des de l’àmbit municipal l’estat de les llistes d’espera als centres hospitalaris de la ciutat per tal que compleixin els terminis de garantia i referència pels pacients, cosa que actualment no està passant.


La plataforma per la Sanitat pública de Terrassa va intervenir al Ple per denunciar aquesta situació reivindicant un cas particular. Des del debat polític, però, el tema s’havia d’extrapolar pel conjunt de la població. Segons el portaveu Isaac Albert, des d’ERC-MES “Estem aquí convençuts que podem canviar les coses; no és fàcil, però tenim el convenciment de fer-ho. Hem de saber, però, que la política, que l’acció política, no està al servei dels interessos individuals dels ciutadans, sinó dels col•lectius”. En aquest sentit, va explicar que quan es prenen decisions des de la política cal tenir present la necessitat de gestionar i transformar la realitat des de l’anàlisi de les demandes ciutadanes, però també des d’una correcta interpretació i gestió de les necessitats. Hem de saber que la majoria de vegades les necessitats no són explícites, i en una alta proporció la satisfacció de les mateixes comporta prendre decisions que no són percebudes com a desitjables per a determinats segments socials. Dit d’una altra manera: l’interès general, gairebé per definició, no coincideix amb l’interès particular. Si treballem per la cohesió, per la inclusió social, pel benestar i la convivència, cal no perdre de vista aquest fenomen. 


La discussió, però, en certs moments va estar més centrada en el retret polític o, en el cas del govern municipal, en l’excusa per la seva poca capacitat d’incidència per revertir la situació. En el cas d’ERC-MES, Isaac Albert, va reamarcar el canvi de rumb de la Conselleria de Sanitat des de l’entrada del conseller Toni Comín, apuntant cap a una finestra d’oportunitat on, el govern municipal, també hauria de fer la seva feina. En aquest sentit, el portaveu d’ERC-MES va recordar que l’Ajuntament té la capacitat de control de la situació a Terrassa i atenció dels casos més necessitats per alertar al Departament. També va apuntar a la necessitat de dotar de més transparència i control els serveis concertats a Mútua de Terrassa per tal que aquests cobreixin els criteris de bona praxi, temps i atenció adequats per una entitat que atén a prop d’un 60% de la població de la ciutat.


Quant a altres temes destacats del Ple com habitatge, pobresa energètica o, fins i tot, violència de gènere, els resultats de les votacions (majoritàriament en positiu) no van amagar el gust agredolç d’un debat que ha de portar a reflexió. I és que, si el dia abans del Dia Mundial contra la violència contra les dones el ple de Terrassa ha d’aprovar tres acords diferents en aquest àmbit perquè els grups municipals no han trobat el punt d’entesa tot i els nexes de proximitat per un text compartit, podem tenir un problema.


Estem a punt d’arribar a l’equador de la legislatura, s’ha d’exigir a un govern sense projecte per poder fer avançar la ciutat. Però si fem de la tensió norma, les solucions no arribaran a la ciutat.


postple_novembre2016


  • Ple extraordinari Ordenances Fiscals (Octubre 2016)

Resum del Ple


Isaac Albert: “No es tracta de dir als terrassencs el que hauran de pagar, sinó d’assegurar-nos que el que paguen és just


El text de les Ordenances Fiscals de Terrassa per al 2017 han superat la seva aprovació inicial en Ple extraordinari sense estridències, fruit d’una negociació intensa fins al darrer moment i on ERC-MES, junt amb la resta d’oposició d’esquerres, ha aconseguit introduir totes les seves demandes de modificació.


Una sessió plenària plàcida fruit, d’altra banda, d’un fet històric: Per primer cop el govern municipal ha hagut de retirar el projecte d’ordenances per negociar-ne els detalls i també, per primera vegada, l’ha presentat en Ple sense esmenes de cap grup.


Com va explicar un cop més en plenari el portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert, es partia d’un plantejament inicial amb un bon treball tècnic però amb les mancances recurrents de l’equip de govern: continuisme, una pujada lineal no justificada i sense relat polític. Un projecte que el govern va intentar tirar endavant sense mullar-se massa fins que, a una setmana del Ple, el posicionament comú d’ERC-MES, TeC i la CUP va obligar-lo a obrir-se a una negociació en profunditat. El resultat, com resumia el portaveu d’ERC-MES, s’allunyava de l’intent de cobrir el tràmit per pensar a construir ciutat entre tots: “No es tracta de dir als terrassencs el que hauran de pagar, sinó d’assegurar-nos que el que paguen és just: just per qui són, just pel que tenen, just pels serveis que reben i sobretot just per com s’inverteixen i es redistribueixen aquests diners”.


En aquest sentit, totes les propostes incorporades per l’oposició d’esquerres van estar plenament justificades, mentre el debat més superficial es portava des de l’oposició de dretes de Ciudadanos i el Partit Popular.


Tot i que aquests dos partits no varen presentar cap tipus d’esmena al text varen expressar la seva oposició a cap pujada d’impostos o taxes. Un discurs populista que des d’ERC-MES, Isaac Albert, va advertir al govern que es podria haver evitat en bona mesura si s’hagués respost a la demanda històrica de debatre en la mateixa sessió Ordenances i pressupostos, justificant els ingressos que es volen obtenir amb les polítiques a les quals es volen aplicar.


No obstant això, fins i tot Ciudadanos i PP van acceptar que el treball realitzat a instàncies d’ERC-MES en els canvis en les taules de bonificacions per raó de renda per fer-les més progressives i abastar més població eren un avenç important.


  • Ple ordinari Octubre 2016

Resum del Ple


PLE OCTUBRE: El govern pressuposa


Tot i la presència de temes de gran importància per a la ciutat, el Ple ordinari del mes d’Octubre ha estat marcat per una certa contenció dins l’activitat política d’un Ajuntament a punt de debatre les Ordenances Fiscals i amb la vista posada en l’elaboració dels pressupostos per a l’any vinent.


Tot i així, el debat polític va donar peu a algunes reflexions interessants, sobretot si es pren com a referència la frase del tinent d’alcalde de Serveis Generals i Govern Obert, Alfredo Vega, quan al ser qüestionat per una transferència de crèdit de gairebé 900.000 euros al pressupost del 2016 va justificar-se afirmant “El pressupost, com diu el seu nom, pressuposa”


I és que, tot i que una transferència de crèdit normalment esdevé un tràmit de gestió per portar partides no utilitzades cap a altres finalitats, fer-la a dos mesos per finalitzar l’any denota un tarannà de l’actual govern municipal a l’hora de gestionar els diners públic que des de l’oposició hem volgut posar en relleu, més tenint en compte que just ara es començarà a parlar del pressupost per l’any vinent.


Com ha explicat el portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert, el govern no només pressuposa sinó que repeteix un tarannà continuista on, més enllà de les partides que hagi marcat als comptes anuals, la seva aplicació acaba allunyant-se del presentat inicialment. Al final, transferir a les acaballes d’any diners cap aquelles partides on són necessaris obliga a utilitzar aquests diners. I si no s’utilitzen, s’acaben emprant per pagar deute perquè l’estat hi obliga. Així que diners que s’haguessin pogut pressupostar millor per polítiques necessàries per a la ciutat poden acabar veient-se limitats en la seva aplicació. Com resumia Isaac Albert i amb la vista en la negociació per l’any vinent: “Tot i que el pressupost pressuposa, com menys coses pressuposi millor”.


I és que aquesta manca de previsió a l’hora de definir els comptes, també porta al debat al Ple l’aprovació d’inversions “urgents” per al servei d’autobusos municipals TMESA quan, en realitat, eren perfectament previsibles.


Advertències al govern municipal per reclamar un projecte de pressupostos molt més treballat políticament dins un ple on la resta d’iniciatives han obtingut, en general, un ampli consens.


Així, des del grup municipal d’ERC-MES, s’ha aconseguit aprovar les 5 iniciatives presentades al plenari. Es podria destacar la bona acollida que ha tingut l’Acord per recuperar la memòria històrica de la Guerra Civil a la ciutat senyalitzant i donant a conèixer els espais marcats pel conflicte a Terrassa. Tot i així, l’èxit més remarcable ha estat la resposta unànime de tots els partits per reclamar la construcció de la Residència i Centre de dia de Sant Pere Nord, un projecte necessari no només per la ciutat (amb una mancança evident de places de residència pública) sinó també pel territori.


També amb la voluntat de reivindicar la veu política de la nostra ciutat al conjunt del País, s’ha aconseguit el suport de l’Ajuntament al Referèndum i al Procés constituent i una crida a l’aprovació dins la llei electoral del vot als 16 anys.


postple_octubre2016


Propostes de resolució



  • Ple ordinari setembre 2016

Resum del Ple


 


El grup municipal d’ERC-MES aposta per explotar els resultats pràctics del Ple de Setembre i no perdre’s en xocs polítics poc efectius.


No era difícil d’imaginar que l’aigua tornaria a ser el tema estrella als mitjans de comunicació a l’hora de resumir el Ple de setembre a l’Ajuntament de Terrassa. Un pur tràmit, l’acord definitiu per començar l’expedient de reversió del Servei d’aigua per part de Mina i l’aprovació de la pròrroga forçosa per garantir-ne la continuïtat mentre no se soluciona la gestió futura, ha tornat a donar espai per marcar posicions dins el Ple. El posicionament d’importants actors i grups d’interès de la ciutat a favor de Mina en la prèvia al plenari ja feien preveure que això succeiria. Clar que, les declaracions de l’alcalde Jordi Ballart qualificant indirectament l’exalcalde Royes com a “baró local” que defensa interessos privats segurament han sorprès a més d’un.


El fet és que, superat el Ple, hem guanyat novament diversos titulars cridaners a reproduir i correm el perill que les decisions importants per la ciutat quedin emmudides i no arribin als terrassencs i terrassenques. L’aigua supera un nou tràmit i, com va dir el regidor d’ERC-MES, Carles Caballero: “El que defensem més enllà del model de gestió futura, és la sobirania d’aquest ple i això és inqüestionable”. En definitiva, la importància rau en què 4 grups municipals, entre ells el nostre, han assumit la responsabilitat com a representants de la ciutadania d’estudiar, treballar i compartir amb la ciutadania un procés complex per assegurar una gestió futura eficient, directa i municipal del servei de l’aigua.


Una entesa que ara, malgrat els problemes existents amb el servei municipal d’autobusos, també s’haurà d’intentar assolir en les decisions sobre la futura gestió d’aquest servei. La inevitable entesa amb el govern per aprovar una pròrroga d’un any, en aquest per motius supramunicipals, no pot amagar que l’executiu local ha llençat missatges contradictoris sobre pel model de gestió pel qual es vol apostar. Motiu pel qual, des d’ERC-MES es va advertir al govern que ara toca treballar dins la comissió tècnica per definir quin model de futur convé a la ciutat i fer-ho en els pròxims 12 mesos que ens acabem de donar de marge.


Temes de ciutat que ens veiem obligats a anar allargant, mentre altres projectes de futur a la ciutat no neixen i es desenvolupen com seria desitjable.


Per sort, aquest setembre, des d’ERC-MES hem aconseguit introduir i aprovar una nova línia d’acció per anar construint la nostra visió de ciutat. La proposta d’Accés i ús comunitari al coneixement ha estat aprovada per àmplia majoria i permetrà desenvolupar projectes i construir un espai de promoció i innovació de la cultura del bé comú.


En una ciutat on la universitat forma a futurs cracs de la tecnologia, on les entitats i el món associatiu sempre s’han mostrat actius davant la societat, obrir noves línies de subvencions per a projectes de maquinari lliure, infraestructures comunitàries d’accés a Internet o iniciatives de socialització de llibres és gairebé una obligació municipal. Invertir en aquelles idees i projectes que puguin obrir el coneixement a tota la ciutat, començant pels llocs més difícils, és invertir en futur i èxit per tota la comunitat.


A l’espera de definir en els propers pressupostos la partida d’aquest acord només ens queda, com dèiem a l’inici, treballar.


201609-proposta-aprovada-ple-setembre-2016-acces-comunitari-coneixement


  • Ple ordinari juliol 2016

Resum del Ple


L’últim Ple del curs polític a Terrassa marca el compromís del consistori per la futura gestió directa de l’aigua. ERC-MES obre el camí per altres decisions de futur, respecte a l’educació i la qualitat democràtica.


20 regidors de 27 van aprovar al ple de juliol comprometre’s amb assolir un model directe de gestió de l’aigua a Terrassa. Una àmplia majoria que vol reivindicar un servei públic bàsic per a la ciutadania. Amb la presència dels membres de la Taula de l’Aigua a la sessió plenària, ERC-MES i la resta de partits d’esquerres van defensar la voluntat de liderar des del consistori el procés de fi de la concessió després de 75 anys, deixant d’anar a remolc d’una empresa concessionària.


El posicionament marca un abans i un després en les tasques per definir el model de futur després de 75 anys de concessió i deixa clara una línia d’acció on des d’una majoria dins el consistori s’aposta pel model de gestió pública com la millor opció de futur.


Un altre tema de fort impacte per la ciutat va ser l’aprovació per unanimitat de la proposta d’ERC-MES per analitzar nous paràmetres sobre les causes de la segregació escolar a Terrassa i començar a treballar sobre les dades per trobar solucions de futur. Una iniciativa que permetrà posar al centre del debat polític un dels problemes més complexos i delicats que té la ciutat i on ens hem d’esforçar entre tots per definir quines decisions, projectes i planificació poden redreçar un tema clau pel futur de la ciutat.


També per unanimitat es va aprovar l’acord proposat per ERC-MES per millorar la qualitat democràtica a l’Ajuntament. En altres paraules, una proposta que obligarà el govern municipal a explicar sempre com i quan s’executaran les propostes aprovades dins el ple municipal. La proposta, a més, defineix per primera vegada el compromís de tots els grups per començar la revisió del Reglament Orgànic Municipal, un document clau per la governança i la participació dins la ciutat.


Finalment, tot i haver passat força desapercebuda, des d’ERC-MES considerem una bona notícia la designació com a nou membre del consell de govern del Consorci Sanitari de Terrassa el president del Comitè d’empresa, Xavier Lleonart. Un professional que vàrem suggerir en el seu dia com una via per apoderar la veu dels treballadors en els òrgans de govern d’empreses i consorcis públics.


PLEjuliol_propostes


  • Ple ordinari juny 2016

Resum del Ple


Terrassa va a mil a partir del ple del mes de juny gràcies a la iniciativa d’ERC-MES i el plenari torna a mostrar formes, tempos i velocitats diferents dins el consistori per portar canvis a la ciutat.


La velocitat de la política no sempre s’ajusta a les necessitats i la voluntat de la ciutadania per canviar la realitat. El ple d’aquest mes de juny a Terrassa ha aconseguit finalment fer un pas endavant amb alguns dels temes pendents importants per la ciutat.


Davant els problemes d’ocupació a la ciutat, el grup municipal d’ERC-MES ha propiciat un acord perquè la ciutat no només lluiti per la creació de llocs de treball sinó que també reivindiqui que aquests siguin de qualitat. L’aprovació per incorporar la ciutat a la iniciativa “Anem a Mil” permetrà la promoció a partir d’ara d’un objectiu de dignitat: un salari mínim de 1000 euros. Mesura que s’ha volgut complementar amb una altra iniciativa per abordar l’ocupabilitat en un dels sectors socials amb majors dificultats: la creació d’una Oficina Tècnica Laboral a la ciutat especialitzada en el col·lectiu d’afectats per malalties mentals.


Parlem també de l’aprovació finalment al ple del Pla de Mobilitat per als pròxims 5 anys. Una iniciativa que potser no ha arribat amb la rapidesa desitjada, però que plantejada un ambiciós projecte col·lectiu de futur. En aquest cas, tot i el Sí crític des de l’oposició d’esquerres, es va donar el vot de confiança al govern per tirar endavant el Pla, tot i advertir a la sociovergència que s’estarà atent perquè el projecte s’apliqui correctament.


Els temps necessaris per fer les coses bé també han portat a l’aprovació d’una prorroga de sis mesos en la concessió de la gestió de l’aigua a Mina. Ciudadanos, molt crític amb el govern malgrat la seva connivència actual amb l’equip sociovergent, ha xocat en aquest cas amb la resposta contundent del regidor republicà, Carles Caballero. El representant d’ERC-MES ha defensat el vot a favor de la mesura afirmant que “L’èxit d’aquest Ple ha de ser el de governar el servei de l’aigua. La bona direcció és mantenir el poder en la ciutadania i aquesta prorroga ens permetrà a tots decidir el millor model de gestió futura de l’aigua”.


Finalment, un dels debats estrella del ple de juny, amb una proposta ambiciosa d’ERC-MES i TeC per millorar la Festa Major, ha quedat finalment estroncat. La presentació al darrer moment d’una esmena a la totalitat de l’equip de govern per evitar el debat sobre la mateixa ha oblidat a posposar-la de cara el ple del mes de juliol. Pep Forn, promotor de la iniciativa, va criticar la forma matussera dels socialistes de trencar les negociacions, més quan els acords recollits a la proposta s’havien parlat amb la regidoria de cultura fa mesos i aquesta no havia fet res al respecte. Tot i així, s’ha decidit donar una oportunitat per al mes vinent, a l’expectativa que superada la Festa Major d’aquest any es calmin els ànims i l’equip de govern s’obri a facilitar les millores que necessita la celebració. És a dir, més poder de decisió per les entitats, un major paper pels artistes locals i noves activitats que apropin la cultura a la ciutadania, especialment pensant amb els més petits.


Un cop més, en definitiva, la velocitat dels canvis no arriba a Terrassa amb la velocitat i energia que s’impulsa des de l’oposició.


postPLE juny 2016


 

  • Ple ordinari maig 2016

Resum del Ple


El ple del mes de maig a l’Ajuntament de Terrassa marca per ERC-MES un punt d’inflexió en la relació de confiança que s’ha d’establir entre els representants polítics i la ciutadania.


Des del grup municipal d’ERC-MES podem sentir-nos satisfets que totes les iniciatives presentades al Ple del mes de maig per la nostra formació s’hagin aprovat amb unanimitat (o gairebé). No obstant això, l’èxit polític d’aquest ple reverteix principalment en la ciutadania i en un tarannà generalitzat, encapçalat pels partits de l’oposició, per fer de corretja de transmissió per fer realitat les reivindicacions de la ciutadania i la ferma convicció per refermar la independència de la iniciativa ciutadana.


Parlem en primer terme dels veïns de la Maurina, obstinats defensors d’un Pla de Barris en el qual fa molts anys que posen totes les seves il·lusions, per assolir la transformació social del barri i resoldre-hi tots els problemes existents. Ahir, l’oposició en bloc ens vam posar d’acord per fer de veu dels veïns i assegurar que el Pla de Barris de la Maurina s’acabi executant integrament. Tant per requerir a la Generalitat que cobreixi la seva part del compromís (els pressupostos presentats pel 2016 contemplen una partida en aquesta línia), com també perquè l’Ajuntament es posi les piles i es deixi de dilacions.


Parlem també de la proposta del nostre grup municipal per crear una nova línia de subvencions per a entitats culturals, socials o esportives per tal que puguin adequar els seus locals de propietat o lloguer. Una via per ajudar i potenciar l’activitat d’aquelles associacions sense afany de lucre que amb esforç han conquerit un espai propi fora de les instal·lacions municipals i que fan i construeixen ciutat dia a dia. Amb un acord de 200.000 euros anuals, es podrà sol·licitar cobrir la despesa de fins un 75% de les obres que vulguin realitzar (fins un màxim de 30.000 euros) per dur a terme reformes com adequació de locals a normatives de seguretat, insonorització d’espais o la millora de l’accessibilitat, entre altres.


Una iniciativa d’ERC-MES nascuda, com l’acord aprovat per promocionar la música en viu a la ciutat, de la convicció que escoltar a la ciutadania, repensar vies per cobrir demandes i espais d’independència, portarà a construir entre tots la Terrassa que volem.


Una ciutat on no hi ha de tenir cabuda les mesures populistes que plantegen solucionar l’incivisme a força de càmeres de seguretat com pretenia el Partit Popular. Una localitat on tampoc volem que es tracti als aturats de llarga durada de forma paternalista o amb indirectes preocupants que suggereixen que les persones sense feina no fan el suficient per revertir la seva situació. Un plantejament que Ciudadanos va tornar a fer de forma preocupant amb una proposta de resolució plena d’apriorismes i que, novament, de forma incomprensible, l’equip de govern sociovergent va aprovar. Un vot a favor que ens torna a suscitar dubtes existencials a la resta d’oposició: O bé el govern no confia o desconeix les iniciatives municipals d’ocupació, o potser senzillament és una nova mostra del tripartit a l’ombra de Ciudadanos, PSC i Convergència i Unió.


Creure en la gent en cap cas implica mercadejar amb el vot.


Postple maig propostes aprovades maig 2016


 

  • Ple ordinari abril 2016

Resum del Ple




El ple d’abril a l’Ajuntament de Terrassa queda suspès a mitges, després d’una sessió de sis hores amb temes importants i un debat complicat.


ple abril 2016 frase carles propostes En aquest ple d’abril no es va poder tirar endavant la proposta de promoció musical d’Esquerra Republicana – Moviment d’Esquerres que fa dos mesos que preparàvem. Tampoc es va poder parlar d’estendre l’exitosa prova pilot d’horari nocturn en època d’examens a la Biblioteca Central de Terrassa, que va impulsar ERC-MES el gener passat, i que es volia consolidar des de l’inici del període de proves del mes de maig. Per no parlar de propostes de suport als ajuntaments investigats per l’Audiència Nacional per haver donat suport a la declaració sobiranista del Parlament, que també signàvem, o la iniciativa per millorar la salut sexual de les joves, en la qual ERC-MES també havíem jugat un paper actiu. Punts que van quedar posposats fins al proper ple de maig després d’una sessió llarga i intensa en la qual temes de ciutat importants com l’aigua o el transport públic varen tornar a prendre un paper rellevant. Debats en què, malgrat jugar un paper de responsabilitat, des de l’oposició no es va poder fer menys que requerir a l’equip de govern un paper de responsabilitat perquè l’Ajuntament asseguri a la ciutadania de Terrassa les màximes garanties respecte que els serveis públics són i seran gestionats de forma transparent, amb rigor i evitant qualsevol perjudici al bé comú. Parlem d’un procés de fi de la concessió del servei d’abastament d’aigua en què tothom accepta que es va tard i amb el qual toca ser molt curosos, per tal que tota la informació per fer el canvi de gestió estigui a l’abast de la ciutadania i els interessos privats no compliquin la gestió futura. L’acord de tots els grups per garantir l’estabilitat dels treballadors de Mina en aquest ple va ser un bon pas en aquesta línia. Punt de trobada que no va excloure una petició explícita a l’equip de govern per assumir un paper més decidit en la defensa dels interessos col·lectius que el que han exercit fins ara. Un paper de responsabilitat de l’oposició que també va portar a permetre la compra de quatre autobusos de segona mà a preu de ferralla (20.000 euros en total) per cobrir les mancances d’un servei en què cada cop s’accentua més la manca de previsió del govern en la presa de decisions. Una manca de plantejaments a llarg termini que també vam fer notar des d’ERC-MES en l’aprovació del crèdit extraordinari per a noves inversions. Per explicar-nos, aquells diners sobrants del pressupost anterior (sorprenentment, més de 4 milions d’euros) i que el govern invertirà en diversos projectes, sense que en destaqui cap iniciativa que demostri que l’equip socialista té una visió ambiciosa de la ciutat futura. Debats importants, requerits del seu temps i d’obligat abordatge, que varen suposar la part més coherent d’un ple en què, un cop més, la política també va ensenyar la seva cara més qüestionable. En aquest sentit, Ciudadanos va continuar amb el seu idil·li soterrat amb la sociovergència, amb un més que aparent mercadeig de sentits de vot per facilitar les propostes d’uns i altres. Una entesa estranya per la qual el govern votà a favor d’una proposta de Ciudadanos, amb mesures buides de contingut o que, directament, ja es duen a terme, i que abogava per millorar la informació que es facilita als joves sobre l’oferta formativa i de mobilitat internacional per la Unió Europea. Un vot a favor incomprensible, més tenint en compte que, com vam destacar ERC-MES, Ciudadanos no s’ha preocupat de conèixer ni escoltar tota la feina que s’està fent des del Consell de Joves en aquest àmbit. Clar que, vot per vot, Ciudadanos també va acabar facilitant una proposta de PSC i CiU per al foment de la Formació Professional que, a part de no aportar gairebé res, fins al mateix dia del ple tenia un redactat en què ni es contemplava que Catalunya compta des de fa prop d’un any d’una llei pròpia que regula aquests estudis. Que en el debat, tant CiU com Ciudadanos confonguessin la FP amb una fàbrica de mà d’obra quan hauria de ser un camp de formació de professionals, com el seu nom indica, només certifica el poc que pot aportar l’aprovació d’aquesta proposta a la nostra ciutat. Per sort, propostes més senzilles però força més pràctiques, com la de promoció i protecció de l’ús de la bicicleta proposada per ERC-MES, van estalviar-se aquests mercadeigs. I és que el vot per unanimitat de la mateixa permetrà la futura creació d’un registre de bicicletes i aparcaments més segurs per tots els usuaris que s’animin a utilitzar aquest transport alternatiu.


PLEabril_pdraprovades


 

  • Ple ordinari març 2016

Resum del ple


ERC-MES reivindica pragmatisme per abordar el debat del Quart cinturó


El ple del mes de març ha tornat a portar l’ala més filosòfica de la política a la sala consistorial de Terrassa. Un cop més la disparitat d’opinions sobre el pragmatisme i utilitat de les propostes presentades ha marcat el posicionament polític i ideològic dins del Ple.


Una bona mostra ha estat el retorn del debat sobre el Quart Cinturó al Ple. Una infraestructura sobre la qual, sens dubte, s’ha de replantejar el posicionament de la ciutat però que ha estat portada al ple de la forma menys pràctica possible: amb una proposta de l’equip de govern amb arguments maximalistes per defensar tota la B-40 propis de la patronal i que, malauradament, no es van ni intentar pactar amb l’oposició.


El plantejament, a més, va trencar els intents de consens que havia estat intentant teixir el nostre grup municipal per defensar allà on tots ens podiem trobar. És a dir, acabar el nyap del tram Abrera-Terrassa, interconexió amb la C-16 i la C-58 i, per últim, l’ampliació de carrils en aquesta darrera via. Un plantejament lligat a la defensa d’un diàleg territorial i supramunicipal on entre tots es pugui definir un nou model d’ordenament territorial. Una visió pràctica, en definitiva, que trascendia una proposta poc treballada per l’equip municipal. De fet, el propi alcalde, va acabar anunciant que cercaria aquest diàleg reclamat des de tota l’oposició d’esquerres.PLEmarç_pdraprovadesBONA


Afortunadament, la manca de consens respecte aquest punt va tenir el seu contrapunt en l’aprovació definitiva del nou Reglament de Participació Ciutadana, un treball on s’ha respectat a l’oposició i on ERC-MES ha pogut tirar endavant un 80 per cent de les propostes presentades.


Un pragmatisme que, des d’ERC-MES, també varem voler portar al Ple defensant les infraestructures ferroviàries com a model de mobilitat. I, quina millor manera de fer-ho que reclamant el traspàs integre de rodalies per la seva gestió directa pel govern de la Generalitat.


Qüestions de país que, lluny del seu aparent simbolisme, afecten a la nostra realitat directa. Així, l’aprovació de la proposta d’ERC-MES contra la sentència que nega la gestió de les donacions socials del 07% de l’IRPF a les entitats del tercer sector que no operin a tot l’estat. Un atac a les entitats de proximitat que pot afectar a projectes també d’àmbit terrassenc.


Un tema que, evidentment, no es va entendre des de l’espanyolisme conservador de Ciutadans i el PP, que van aprofitar aquest ple també per treure pit per la tornada del bust de Rei al consistori. Un debat on el portaveu d’ERc-MES, Isaac Albert, es va limitar a recordar que el consistori té la legitimitat d’aprovar i executar propostes per transformar la realitat, més enllà del marc legal imposat.


Una voluntat de canviaruergonyaFB la realitat que també es va expressar de forma gairebé unànime en l’aprovació de la proposta per rebutjar el tractat de la UE amb Turquia per frenar l’allau de refugiats. Una proposta on tots varem decidir cercar noves vies per una cooperació terrassenca més efectiva davant la crisi humanitària.


Finalment, hem de dir que el pragmatisme també va portar ERC-MES aquest mes a posposar la seva proposta per a la promoció musical a la ciutat. Una iniciativa treballada amb diverses entitats i iniciatives musicals dins Terrassa però que, davant la manca de suports explícits dins el ple, necessitarà d’un marge de negociació política per poder fer-la realitat.


 

  • Ple ordinari febrer 2016

Resum del ple


El grup municipal d’ERC-MES aprova 5 de les 6 iniciatives presentades a ple, empodera el ciutadà i treu del Ple la figura imposada de la monarquia. 


El ple de febrer de 2016 ha estat un ple important. I no ho diem perquè gràcies a la proposta d’ERC-MES foragitem del ple la figura imposada del Rei. Els símbols són importants, i considerem Terrassa una ciutat d’esperit republicà. Ara bé, més important és dotar de poder a la ciutadania per transformar la realitat. I el treball del Grup Municipal en aquest ple, les iniciatives aprovades, ho faran possible.


Com? Amb propostes propositives com la de Patis Oberts on el plantejament de l’espai de joc com espai de construcció social va aconseguir el vot unànime de tot el Ple. Un projecte a fer entre tots, on es comptarà amb AMPES, equips directius d’escoles, veïns i entitats perquè tots els districtes puguin obrir com a mínim el patí d’una escola a l’entorn fora de l’horari lectiu.


Esperit compartit també per propostes com la de la Fàbrica de Creació on, com va expressar el nostre regidor, Pep Forn: “Volem que Terrassa deixi de ser una ciutat d’exhibició, per ser un referent en la creació de cultura”. Una proposta molt ambiciosa que, al ja estar aprovada, permetrà desenvolupar aquesta unitat d’innovació cultural, elaborar el Pla d’equipaments Culturals a Terrassa i consolidar el projecte futur de l’associació sociocultural de circ tub d’assaig 7,70. I tot això comptant amb el lideratge del propi món cultural, a través del Consell de les Arts i la Cultura.


Fàbrica Creació Cultura Ple febrer 2016


Es tracta de dotar a la ciutadania de les eines necessàries per fer-la participar de la construcció d’un nou model de ciutat. Les propostes presentades ahir al ple per repensar el comerç a la ciutat tant des de l’oposició com des del govern poden ajudar a definir-nos i per això les varem aprovar, però si sabem la ciutat que volem, el paper que el comerç ha de fer a cada barri, sabrem emprar molt millor les eines que tenim. Isaac Albert ho expressava ahir en termes pràctics, Si es presenten eines bones per millorar el comerç, ERC-MES les recolza però cal mirar a l’entorn, als barris: “Un bon model de ciutat pot definir allà on cada tipus de comerç és útil”


Aquesta ciutat ha de defensar els recursos per desenvolupar-se adequadament, com ho han de fer els terrassencs més petits i més petites. Per això també varem negociar amb el PSC per incorporar a la seva proposta en defensa de l’escola pública punts que creiem fonamentals: la construcció dels centres pendents a Terrassa, assegurar la ràtio màxima de 25 alumnes i prioritzar els recursos a l’escola pública davant la concertada. Això sense oblidar demanar que es desenvolupi l’apartat de la LEC que preveu la intervenció dels Ajuntaments en educació.


I és que aquest ple ha permès trobar sinèrgies en temes compartits que ara tocarà treballar. És el cas de la proposta per a ordenar les formes alternatives d’accés a immobles a la ciutat. Una proposta ben treballada per la Candidatura d’Unitat Popular que coincideix amb el punt 188 del nostre programa electoral, a instàncies de les JERC, i que compartim plenament.


Sinèrgies que també, en certs àmbits, ens han tornat a abocar a aliances estranyes entre l’equip de govern i Ciudadanos. Una entesa que portarà a la compra de nous autobusos amb una aposta clarament insuficient per la tecnologia híbrida i per la sostenibilitat. La poca valentia del govern va portar-lo a tancar-se en banda a una esmena on proposàvem 10 vehicles híbrids de 12 metres absolutament contrastats i que situarien a Terrassa encara a complir els objectius de modernitat i medi ambientals assumits en un passat.


Un acord poc comprensible que va ser superat per l’aprovació de la proposta de Ciudadanos per fer un pla de futur per la Societat Municipal de Comunicació. Una proposta on encara ens preguntem com PSC i CDC es van deixar enredar per aprovar una proposta trampa on es veu clarament l’objectiu de Ciudadanos de privatitzar Canal Terrassa i limitar-hi l’ús del català.


Resum ple febrer 2016 grafic


 

  • Ple ordinari gener 2016

Resum del ple


Al Ple de gener l’equip de govern va tornar a mostrar-se poc valent, a la defensiva i molt poc disposat a dialogar.


A la previsible tensió en el debat sobre seguretat es va unir la manca d’esma del govern en presentar un projecte solvent per renovar la flota d’autobusos. Lamentablement, un cop més no es va poder dialogar amb l’alcalde sobre aquests temes. Això sí, aquest cop per una lamentable però oportuna malaltia que li va impedir anar a un Ple crucial.


La pèrdua de dos vehicles de TMESA incendiats per un manteniment impresentable a finals d’any va portat l’equip de govern a presentar una proposta exprés per la renovació de la flota d’autobusos: la compra de 15 nous vehicles durant els exercicis 2016-17 (9 dièsel i només 6 híbrids).


Hi va haver dues esmenes al respecte:


–          La primera, de Ciutadans, tirava cap a comprar tots els vehicles dièsel menys 2 d’híbrids.


–          La segona, de Terrassa en Comú, apostava per comprar tots els nous vehícles híbrids, menys un (un microbús en format dièsel).


Des d’ERC-MES entenem que la compra dels vehicles és molt urgent  i, per tant, no pensàvem burxar en excés al govern en aquesta línia. Això no exclou que la proposta de Terrassa en Comú coincidia íntegrament amb tots els anàlisis que havíem fet internament: el dictamen fet pel PSC a corre-cuita era poc ambiciós i el compliment de les polítiques mediambientals i del nou pla de mobilitat no es veien per enlloc.


Durant el debat, des de Terrassa en Comú es va accedir, fins i tot, a rebaixar l’ambició de l’esmena en relació als autocars articulats de 18 metres. Tot i així, l’equip de govern es va negar a cedir o negociar res. Així que, tombada l’esmena per comprar més autobusos híbrids, des d’ERC-MES vam optar per votar en contra del dictamen i obligar el govern municipal a negociar. Ara el govern es veu obligat a negociar i no els deixarem demorar una proposta en la qual l’aposta indispensable per les energies renovables sigui més present.


híbrids


La proposta d’Acord de junta presentada per ERC-MES i TeC per defensar la llibertat d’expressió i evitar la judicialització de la política no va ser aprovada ni llegida al Ple per culpa del vot en contra de C’s, PP, PSC i CDC.


En aquest cas, es van escudar en el fet que no estaven d’acord amb el tercer punt de l’acord, en el qual s’explicitava donar suport a qualsevol regidor a qui denunciessin per haver fet ús de la llibertat d’expressió en el Ple Municipal. Una referència directa a la situació a la qual s’ha vist sotmesa la Maria Sirvent (regidora de la CUP) i a qui no han volgut donar suport. De fet, en cap moment del Ple es va poder sentir ni una sola paraula de recolzament a la regidora de la CUP per part de l’equip de govern.


llibertat_expressio


ERC-MES, CUP i TeC vam presentar una proposta de resolució per tal de generar un procés participatiu per reformular el model de seguretat a la ciutat.


La proposta va ser presentada per la CUP inicialment per obrir a participació el model policial a la ciutat. Proposta poc concreta però que introduïa al debat al Ple un punt que nosaltres volíem posar sobre la taula: la participació. Per això, vam negociar amb la CUP i hi vam introduir tots els elements indispensables per dotar a la ciutat d’un nou Pla integral de Seguretat basat en una bona diagnosi i un procés participatiu. Un model de seguretat que permetria regir posteriorment el Pla director de la Policia Local només com un aspecte més de la Seguretat a la ciutat.


De la mateixa manera que havíem estat dialogant amb el PSC els darrers sis mesos per incidir en el nou pla director de la policia local (fins que la polèmica amb la denúncia contra la CUP i les ocurrències de l’alcalde van impedir que ho seguíssim fent), vam intentar negociar amb l’equip de govern per tirar la proposta endavant.


Sabien que estaven davant d’una proposta impossible de rebutjar i al Ple ens van aprovar els Acords 1, 2 i 3 per realitzar el procés participatiu. Èxit incomplert, ja que justament els punts quatre i cinc eren els vinculants per tal que el procés participatiu serveís per desenvolupar un Pla de Seguretat Ciutadana. ERC-MES hi haurem d’estar a sobre perquè la proposta no quedi en un no-res.


proces_participatiu


ERC-MES i TeC també vam presentar una proposta de resolució per incrementar la participació i millorar la governança de la cultura a Terrassa mitjançant la a modificació de la Normativa de funcionament intern del Consell Municipal de la Cultura i les Arts de Terrassa.


Aquesta proposta per empoderar el Consell de la Cultura i les Arts i dotar-lo d’un sentit participatiu real i molt més obert del que té actualment, curiosament, va rebre l’oposició frontal del govern fins al darrer moment. Finalment, però, vam aconseguir aprovar-la. Aquesta iniciativa dotarà de més independència i poder al món cultural.


consell_cultura


 

  • Ple ordinari Desembre 2015

Resum del ple


El Ple del mes de desembre esdevé un Ple tranquil on el Grup municipal d’ERC- MES evita presentar propostes de resolució davant la concentració d’esforços en els Pressupostos 2016. Això no exclourà que el grup incideixi amb decisions de transcendència dins el Ple.


En primer terme, amb la proposta més cridanera però necessària de revisar el títol bonificat de transport públic de la T-BLANCA per intentar convertir-la en un títol d’accés al transport públic universal per raó de renda i no només per als jubilats.


També es fan efectives les aportacions d’ERC-MES per la modificació puntual del POUM al carrer La Rioja, aconseguint un projecte més beneficiós pel barri de Torre-sana. Concretament, passar de la compensació de l’expropiació per dos edificis de set plantes, a que siguin només de 5 i que es distribueixi la quota d’habitatge de protecció oficial entre els dos edificis, evitant l’efecte “gueto” que pretenia el projecte incial amb tot l’habitatge de protecció oficial en un sol bloc.


Quan a les propostes de resolució, la revisió del funcionament de la Sindica de Greuges proposada per la CUP tirarà endavant gràcies a la gestió en el ple dels diferents posicionaments feta per l’Isaac Albert on, en una hàbil estratègia política, va anul·lar una esmena de l’equip de govern amb una “contra esmena” a viva veu.


 

  • Ple Extraordinari Pressupostos Desembre 2015

Resum del ple


El Ple de pressupostos implicarà l’aprovació dels comptes de l’an vinent, l’aprovació definitiva de les ordenances i el debat de les esmenes presentades per Partit Popular (42 esmenes), la Cup (8 esmenes) i Ciudadanos (esmena a la totalitat).


Des d’ERC-MES no hi ha necessitat a presentar esmenes gràcies al treball de negociació previ amb l’equip de govern on introduïm als comptes definitius bona part de les nostres propostes. Així els pressupostos s’acaben aprovant amb el vot a favor de PSC i CiU, l’abstenció d’ERC-MES i TeC i el vot en contra de PP, CUP i Ciutadans.


La negociació de pressupostos i Ordenances des del grup municipal s’havia enfocat amb dos principis: Terrassa no es podia quedar sense pressupostos però tampoc podíem quedar-nos amb la proposta sense contingut de l’equip de govern.


En aquest sentit, en una primera fase de la negociació vam aconseguir introduir als pressupostos noves partides per finançar un Pla d’Acció Socioeconòmic (incloent finançament per l’ actualització i aplicació del Pla Local d’Inclusió Social, un pla de formació professionalitzadora i finançament de la innovació) o l’estudi per la creació d’una nova entitat financera d’àmbit local.


Conscients que es podia assolir més, des del grup municipal es va convidar a Terrassa en Comú de fer front comú i visualitzar el pacte fet després de les eleccions com alternativa de govern en els pressupostos. Així neix un Projecte Alternatiu on sumem les seves propostes i les nostres i que podem presentar conjuntament davant l’ equip de govern.


Un posicionament que ens permet que l’equip de govern PSC-CDC assumeixi nous compromisos en l’àmbit social i per modificar el model de ciutat i, alhora, ajuda a que la unió d’ERC-MES i TeC es mostri com una alternativa forta i que marca l’agenda del canvi a Terrassa. Els compromisos de l’equip de govern s’han concretat en la re priorització de despesa de 3,25 milions d’€.


Com s’explicarà públicament en roda de premsa, la voluntat és donar  una oportunitat a la ciutat per desenvolupar noves polítiques. Un fet  que no exclourà l’obligatori procés de control a l’execució d’aquests pressupostos per part de l’equip de govern per assegurar-nos que es desenvolupen les nostres propostes.


Quan a temes puntuals a destacar, el Ple de pressupostos dona sorpreses com  l’eliminació de la partida per a la publicació institucional Visquem Terrassa de 80.000 euros aproximadament per destinar els diners a ajudes d’emergència social. L’esmena del PP, una obsessió recurrent de Gabriel Turmo, aquest cop ha rebut el vot a favor d’ERC.MES i també de TeC. Això si, com a punt de partida per repensar la publicació i desenvolupar un nou mitjà si s’escau que realment informi sobre la ciutat i l’ajuntament en comptes d’ésser un element purament propagandístic de l’equip de govern.


També es força, al costat de la resta de l’oposició, l’eliminació del punt 5 del Dictamen de pressupostos on es volia ampliar de tres a quatre el nombre d’eventuals (personal de confiança) que pot contractar l’equip de govern. La seva intenció era contractar un càrrec de confiança a l’àrea 3 per desenvolupar un projecte per a infància i adolescència en risc d’exclusió social. La persona proposada era vàlida, però el lloc plantejat era més propi d’un procés de selecció obert que de càrrec de confiança i el procediment per plantejar la contractació per part de l’equip de govern va ser terrible.


1any_PLEdesembrePRESSUPOSTOSBO


Pressupostos per un nou model de ciutat

 

  • Ple ordinari novembre 2015

Resum del ple


El ple del mes de novembre ha batut rècords: vuit hores de sessió plenària i un munt de resolucions. Des del Grup Municipal d’ERC-MES hem estat còmplices d’aquesta història interminable a l’haver presentat vuit propostes de resolució, entre les treballades individualment i les acordades amb altres partits. Una productivitat de l’oposició a la qual aquest Ajuntament sembla no estar acostumat i que posa sobre la taula un altre tema a contemplar en el futur, la revisió del Reglament Orgànic Municipal. Aquestes vuit hores han donat per molt: per acords en temes de ciutat, per millorar el múscul intel·lectual de la ciutat o per veure tristos exemples d’incoherència política.


Sigui com sigui, per part nostra hem intentat fer el ple el més amè possible i ho hem aconseguit fent de fàcil digerir els acords per unanimitat de les Propostes presentades sobre la modificació de l’ordenança general de subvencions i l’obtenció d’una prova pilot per ampliar els horaris de la BCT durant els exàmens del mes de gener. Acords per eixamplar el múscul intel·lectual de la ciutat que hem reblat dignificant la proposta sobre l’IVA cultural presentada per l’equip de govern (hem aconseguit que es comprometin a augmentar el pressupost en cultura els pròxims anys).


El que més orgull ens pot suscitar, però, és haver estat partíceps de dues iniciatives claus. La primera al portar a ple i aconseguir l’aprovació de les cinc demandes de la PAH (dació en pagament retroactiva, lloguer assequible, Stop desnonaments, habitatge social i subministraments garantits). La segona, un acord de ciutat de pes i amb recorregut, on tots els partits (a excepció del PP) s’han plantat davant Mina d’Aigües de Terrassa per dir-li a l’empresa que el futur de la gestió de l’aigua a la ciutat el decidiran tots els terrassencs i terrassenques.


Acords que no han evitat, un cop més, que l’equip de govern actual ens torni a treure els colors recolzant mesures inexplicables. Mesures com l’aprovació de la iniciativa de Ciutadans per la retirada de tres plaques mal comptades amb el nom de l’expresident Jordi Pujol. Una mesura aprovada per una Convergència acomplexada per amagar les misèries passades i incapaç de veure el joc d’equiparacions de Ciudadanos entre l’afer Pujol i la voluntat de fer passar el catalanisme com a font de corrupteles. On, lamentablement, també s’ha retratat Convergència ha estat en la proposta d’ERC-MES pel compliment dels acords adoptats al Ple respecte a l’entrada de Terrassa a l’AMI. Vam presentar aquesta PDR amb un objectiu clar: recordar que els acords del ple de l’Ajuntament de Terrassa s’han de complir i, en segon terme, evidenciar que l’únic punt en què es fonamenta el pacte de govern entre PSC i CiU està absolutament buit.


banner_propresolucio_ple26112015_PAHbanner_propresolucio_ple26112015_aiguabanner_propresolucio_ple26112015_bctbanner_propresolucio_ple26112015_parlamentCATbanner_propresolucio_ple26112015_subvencionsbanner_propresolucio_ple26112015_amibanner_propresolucio_ple26112015_pobresaenergetica


 

  • Ple Extraordinari Ordenances Novembre 2015

Resum del ple


Amb la majoria de les 21 esmenes presentades per ERC-MES aprovades i amb ganes de treballar per uns comptes justos per a la ciutat, el grup municipal opta per abstenir-se a l’aprovació provisional de les Ordenances Municipals per al 2016. Resumit en paraules del  portaveu del grup municipal, Isaac Albert: “Responsables si. Xecs en blanc, no”.


I és que des d’ERC-Mes s’entén l’aprovació en el ple extraordinari de novembre com un pur tràmit que obre un mes i mig fins al ple de pressupostos del dia 22 de desembre. Un període de poc més de sis setmanes on es definirà com es gastaran els diners i es podrà acabar de perfilar les ordenances i taxes votades.


Així, va quedar subjecte als informes tècnics post-ple, propostes com les d’ERC-MES per deixar d’emprar el sou mínim interprofessional com a punt de partida de les ajudes (9080,40 €/any) per emprar com a referència l’Indicador de Renda de Suficiència (7.967,73€/any). Uns informes que, malauradament, impossibilitaran al final l’aplicació de la mesura per al 2016. Tot i així, s’arranca el compromís a l’equip de govern de treballar-ho conjuntament per fer-ho realitat l’any 2017.


Tampoc es va donar un xec en blanc a l’equip de govern en residus, aconseguint aturar un increment d’un 5% de la taxa sense una definició del pla per la millora de la neteja de la ciutat. Es va acceptar un increment de l’1,5 per coherència amb les necessitats del servei, però advertint que es controlarà a com es gasten aquestes partides.


Malgrat l’oposició de l’equip socialista, també es va aconseguir augmentar la taxa als bancs per als caixers automàtics. Uns increment en la recaptació necessari per responsabilitat amb les polítiques socials que defensem. Un criteri seguit també en el pacte entre govern i oposició per el increment de la plusvàlua.


Amb 6 de les 21 esmenes aprovades i vuit esmenes amb compromís d’aplicació futura, des del Grup municipal d’ERC-MES es va tancar aquest ple com el punt de partida per un període clau per decidir la posició definitiva als pressupostos per a l’any 2016.


1any_PLEnovembreORDENANCESBO


  • Ple ordinari octubre 2015

Resum del ple


El ple d’octubre ha servit per veure la unió de l’Ala dreta de l’Ajuntament. Una expressió força encertada del portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert, per definir la suma de Ciutadans a l’estranya parella de PSC i CiU  . Una suma que ha permés que finalment tiri endavant la concessió del servei de menjadors a l’empresa SERHS malgrat els dubtes existents sobre la seva vàlua. Una suma que ha aconseguit que aquest ajuntament vegi per primera vegadaesmenes a la totalitat presentades contra propostes de l’oposició. Així PSC, CiU i Ciutadans s’han unit per tombar la proposta que pretenia regular les beques menjadors dins del catàleg de l’ajuntament i cobrir al 100 per cent tots els casos en que fos necessari. Un recurs, el de l’esmena a la totalitat, fet servir també per negar-se a revisar junt amb els veïns i entitats ciutadanes el nou traçat d’autobusos.


Un posicionament del govern socialista d’oposició a l’oposició que, afortunadament, s’ha pogut superar en altres iniciatives (si, també fetes per l’oposició) presentades al ple. Parlem de l’aprovació per unanimitat de la proposta d’ERC-MES per actualitzar i aplicar el Pla d’Inclusió Social de Terrassa. Un projecte transversal i participatiu contra l’exclusió en totes les seves formes que ERC ja va intentar aplicar a Terrassa i que, després de quatre anys dins un calaix, ara tornarà a sortir a la llum per dotar la ciutat d’una nova forma d’abordar la realitat social.


També es va aconseguir aprovar per unanimitat la proposta per prioritzar el treball amb banca ètica per part del consistori i una regulació per garantir la funció social dels habitatges infrautilitzats. Quan a la regulació d’us de l’estadi Olímpic municipal per part de la nova empresa gestora del Terrassa F.C. ERC-MES es va abstenir, no sense aportar un toc d’atenció a l’equip de govern sobre el model d’esport que volem a la ciutat de Terrassa. Com va dir Pep Forn: “Cal reflexionar. Actualment només un 20 per cent dels usuaris de les instal·lacions esportives de Terrassa són dones“.


banner_propresolucio_ple29102015_bancaeticabanner_propresolucio_ple29102015_liniesautobusbanner_propresolucio_ple29102015_malnutricioinfantilbanner_propresolucio_ple29102015_PlaInclusioSocialbanner_propresolucio_ple29102015_TTIP


 

  • Ple ordinari setembre 2015

Resum del ple


El primer ple del curs polític a Terrassa estarà marcat, com no, per la imminència a tres dies vista de les eleccions més importants viscudes a Catalunya en la seva història. Unes eleccions que fins i tot havien arribat a plantejar l’opció de posposar el ple de setembre. Finalment, però, la celebració del ple permet abordar alguns temes de profund abast per la ciutat, alhora que des d’ERC-MES intentem consolidar el compromís de l’Ajuntament amb el país i la defensa de la qualitat democràtica. En aquest sentit, presentem una proposta on es posiciona al consistori en contra de les males praxis i les mentides abocades contra les formacions independentistes durant la campanya electoral del 27S, alhora que instem a l’Ajuntament a comprometre’s a respectar els resultats de les futures eleccions i posar-se a disposició del Parlament sortint de les mateixes, així com de tots els passos que s’esdevinguin per la constitució d’una futura República Catalana. Un compromís que, alhora, també cercarem durant el Ple amb preguntes i requeriments a l’equip de govern per exercir com a membre actiu de l’AMI i el pagament dels tributs a l’Agència tributària catalana, aprovats en el ple de juliol. Un posicionament que es confrontarà amb les aspiracions de Ciudadanos de revocar l’entrada a l’AMI i les explicacions generalistes i confuses del Tinent d’Alcalde Amadeu Aguado per justificar el posicionament socialista en aquesta qüestió.


La implicació de la ciutat en temes supramunicipals però d’abast local transcendeix fronteres i ERC-MES, TeC i la CUP presentem una proposta amb compromisos concrets per a abordar la Crisi dels Refugiats a l’Est d’Europa. Des de l’equip de govern s’havia plantejat en un inici un Acord de junta de portaveus com un decàleg de bones intencions que és aprovat, però amb la proposta presentada se cerca assegurar la correcta acollida de qualsevol persona refugiada que arribi a Terrassa, que es disposi de recursos per fer-ho efectiu i passar a coordinar-nos amb altres ciutats en una xarxa de municipis acollidors que coordinin aquesta voluntat de solidaritat. En termes més pràctics del dia a dia dels ciutadans, ERC-MES incideix en l’aprovació definitiva de la nova ordenança de tinença d’animals per racionalitzar les sancions als propietaris incívics, doncs l’efecte dissuasori de les noves multes no era coherent amb les sancions descrites. Un punt que també aconseguim aprovar.


1any_PLEsetembreBO


 

  • Ple ordinari juliol 2015

Resum del ple


El primer ple ordinari de la legislatura es veu marcat per la transitorietat d’un equip de govern aparentment només conformat per un Partit Socialista governant en minoria. En les pròpies decisions del ple, però, ja es començarà a fer evident la construcció de la sociovergència. Una situació que portarà a una definició i argumentació del vot davant les propostes presentades on es veurà clarament tant els pactes del futur govern, com les complicitats de l’oposició d’esquerres. Sobretot pel que fa a la presentació de les dues propostes de resolució encarades a situar la ciutat en el lloc que li correspon en el debat nacional. Així, la proposta per incorporar Terrassa a l’Associació de Municipis per la Independència, presentada conjuntament entre ERC-MES, CiU i la CUP, tirarà endavant gràcies al posicionament neutral de TeC i un vot individualitzat per part dels membres de la bancada socialista que els hi permetrà pagar el peatge pactat amb els convergents sense mullar-se ideològicament a favor del país. Amb un caràcter més pràctic i d’abast directe en el procés cap a la Independència, les gestions d’ERC-MES amb Terrassa en Comú aconsegueixen obtenir els suports necessaris per aprovar la proposta per fer la declaració i el pagament dels tributs de l’Ajuntament a l’Agència Tributària catalana. Més enllà del debat nacional, però, aquest primer ple ordinari també servirà perquè comencin a sortir alguns dels temes claus de la legislatura. Temes com la seguretat i la definició del model policial on des de l’oposició d’esquerres pressionem a l’equip de govern i aconseguim que s’aprovi l’oposició terrassenca a la llei mordassa. Un èxit en el posicionament ideològic de la ciutat que contrastarà amb la desestimació d’una proposta d’abast molt més pràctic per començar a definir un nou model de seguretat a la ciutat. Així, la dissolució del Grup d’Intervenció Especial de la Policia, defensat per tota l’oposició d’esquerres, és tombada per l’aliança del PSC amb els grups conservadors del consistori. Un debat agre on des d’ERC-MES recordarem als socialistes que el seu propi programa electoral recollia una mesura que, arribat el moment de la veritat, voten en contra.


1any_PLEjuliol_BO2


 

  • Ple Extraordinari Juny 2015 – Constitució de l’Organització Municipal

Resum del ple


Arribem al Ple extraordinari de constitució del consistori havent assumit que els esforços d’ERC-MES i l’oposició d’esquerres per assolir un tomb polític a l’Ajuntament de Terrassa no han aconseguit l’èxit desitjat, però disposats a aprofitar al màxim la distribució de forces sorgida de les eleccions per implantar una nova forma de fer política a la ciutat des de l’oposició.


Una voluntat que durant aquest ple aconseguirà èxits significatius però que xocarà en temes cabdals amb el posicionament poc comprensible de Ciudadanos en determinades qüestions i,com no, també amb el posicionament de tacticisme de Convergència (en plenes de negociacions amb els socialistes per conformar govern) en d’altres.


Respecte als èxits, destacar la creació de les noves Comissions Informatives de Transparència i Societats Municipals per permetre un major control del funcionament intern del consistori. Una obertura cap als ciutadans reblada amb l’aprovació de la proposta d’ERC-MES i la resta d’oposició d’esquerres perquè totes les Comissions Informatives siguin a porta oberta i també amb un altre punt no gens menor, al pressionar i aconseguir que la futura Comissió de Transparència tingui accés a tota la informació que requereixi. Èxits assolits malgrat les reticències del partit socialista.


També s’aconsegueix una major representació de l’oposició als organismes i ens participats i una limitació de l’ús dels càrrecs de confiança, una figura de suport que passarà a estar sotmesa a la votació i criteri del Ple i obligarà a l’equip de govern municipal a justificar-ne la contractació.


Malauradament, la racionalització dels drets econòmics dels regidors proposada des de l’oposició d’esquerres no aconsegueix assolir els objectius desitjats per l’aliança de socialistes amb els grups conservadors. Una aliança que es repeteix també per tombar una proposta absolutament innovadora com hagués estat la creació d’una Comissió Informativa per abordar les Emergències Socials a la ciutat fruit dels estralls persistents de la crisi.


1any_PLEjuny_BO2


 


 Eleccions Municipals maig 2015